مقدمه

حداقل نمره قبولی در آزمون نظام مهندسی پنجاه درصد کل نمره است. یعنی شما با جواب دادن به ۳۰ سوال از ۶۰ سوال آزمون، نمره قبولی را دریافت می‌کنید. شرکت‌کنندگان باید حداقل پنجاه درصد از کل نمره این آزمون را کسب کنند تا بتوانند پروانه نظام مهندسی خود را دریافت نمایند. همچنین باید به این مسئله توجه داشته باشید که، این آزمون دارای نمره منفی است و هر سه پاسخ غلط، امتیاز یک پاسخ صحیح را حذف می‌‌کند.

سطح سوالات آزمون‌های اخیر طوری است که صرفاً بر اساس کتب و منابع موجود امکان پاسخگویی وجود ندارد. زیرا سوالات اکثراً مفهومی و عمقی طرح می‌شوند. با توجه به این تغییر در محتوای آزمون، داوطلبان نیز باید روش آمادگی خود برای شرکت در آزمون را اصلاح نمایند. ضمن آنکه، موفقیت در آزمون و دریافت پروانه اشتغال بکار، تازه اول راه است و در ادامه، برای موفقیت در هر کدام از امور طراحی، نظارت و اجرا، نیاز بیشتری به این اطلاعات خواهید داشت که همراه با مسئولیت‌های مدنی است.  در ادامه آموخته‌ها و تجربیات خود و داوطلبان موفق را بصورت خلاصه بیان می‌کنم: 


1- یادگیری مفهومی

اولین و مهم‌ترین توصیه، یادگیری عمیق و مفهومی است. وقتی درک ما از یک موضوع درست و عمیق باشد، طراح سوال هرگونه هم بخواهد صورت سوال را پیچیده کند، می‌توان با کمی تامل به سوال پاسخ داد. در یادگیری مفهومی، تنها مطالعه منابع درسی کافی نیست. تنها ۷ درصد محتوا با مطالعه و خواندن کتاب و جزوه بدست می‌آید و بخش اعظمی از محتوا، از راه تدریس استاد بصورت مفهومی، همراه با تصویر و توضیحات گویا و بیان نکات اجرایی و عملی محقق می‌شود. در درس‌هایی که ما در سایت ارائه کرده‌ایم این مورد، بطور کامل رعایت شده است.

2- آموزش موضوعی

اعتقاد ما برای رشد و کار حرفه‌ای در حوزه مهندسی، آموزش موضوعی است که در دنیا با عنوان Micro Learning مطرح است و مبدع این روش برای آمادگی آزمون‌های نظام مهندسی هستیم. در این روش، برای ارائه یک موضوع، از سه جهت به موضوع پرداخته می‌شود. ابتدا مطالب علمی و آکادمیک مطلب بیان می‌شود تا یک یادآوری از دروس دانشگاهی انجام شده باشد. سپس نکات عملی، کاربردی و اجرایی در ارتباط با موضوع از هندبوک‌‌های معتبر نظیر زیمنس (Siemens)، اشنایدر (Schneider) و آ-ب-ب (ABB) بیان شده و سپس الزامات قانونی مرتبط با موضوع از مباحث مقررات ملی ساختمان، نشریات سازمان برنامه و بودجه، قوانین، آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و ضوابط اجرایی بیان می‌شود. بدین ترتیب درک کاملی از موضوع برای مخاطب اتفاق می‌افتد.


3- خلاصه‌نویسی و جمع‌بندی

حجم بالای مطالب و فرار بودن آن، ما را ملزم می‌کند که در خلال مطالعه و استفاده از کلاس حضوری، مجازی یا ویدئویی، نکات مهم را خلاصه‌برداری کنیم. در نوشتن خلاصه مطالب، از ساختار درختواره‌ای استفاده کنید و تا حد امکان بجای جملات از عبارت‌ها استفاده کنید. می‌توانید شماره صفحه منبع درسی را هم بنویسید. در روزهای آخر نزدیک به آزمون (۲ روز مانده به آزمون)، روند مطالعه عادی خود را قطع کنید. تنها کافی است مروری روی این خلاصه درختواره خود داشته باشید. در واقع به این شیوه برای ذهن خود، امکان مدیریت مطالب قبلی را فراهم می‌کنید. نکته مهم این است که این خلاصه درختواره، از فردی به فرد دیگر متفاوت است و هر کس متناسب با سلیقه و اطلاعات خود باید آن را ایجاد کند.


4- آشنایی با سوالات دوره‌های قبل آزمون

با بررسی سوالات آزمون‌های ادوار گذشته، می‌توان دریافت که بیش از ۳۰ درصد سوالات هر آزمون، از بانک سوالات دوره‌های قبل استخراج شده است. در برخی موارد، سوال بدون هیچگونه تغییری عیناً تکرار شده است. در محتوای ارائه شده ما نیز، به این سوالات اشاره شده است. بنابراین اگر بتوانید سوالات دوره‌های قبلی را مرور کنید بخش زیادی از راه را طی کرده‌اید. در بخش منابع این سایت، سوالات آزمون‌های گذشته جهت دانلود قرار داده شده است.


5- عدم اتکاء به کلید واژه‌ها

این روزها یکی از روش‌هایی که برای قبولی در آزمون جا افتاده، استفاده از کلیدواژه‌هاست. طراحان سوال هم متوجه این موضوع شده‌اند و اذعان دارند که استفاده از کلید واژه، مغایر با هدف قانون‌گذار در جهت رشد و ارتقای مهندسی در کشور است، لذا آنها نیز سبک طراحی سوالات را تغییر داده‌اند و همانطور که در بند یک توضیح داده شد، سوالات مفهومی و عمیق شده است. توصیه جدی برای عدم استفاده از آن برای محتواهای فنی مانند مبحث ۱۳ و ۱۵ و نشریه ۱۱۰ است ولی برای مطالب عمومی آزمون مانند مباحث ۱، ۲، ۳، ۱۲، ۱۹، ۲۱، ۲۲ مقررات ملی ساختمان، قانون نظام مهندسی و آیین نامه‌های آن، شرایط عمومی پیمان و غیره می‌تواند مفید باشد.